Geef goede doelen ruimte, ook tijdens het pannenkoeken bakken

Dinsdag 7 juli, Amsterdam

In haar lijsttrekkersstrijd voor het CDA heeft Mona Keijzer een filmpje gepost waarin zij met een schort voor pannenkoeken staat te bakken en belooft te regelen dat wij tijdens etenstijd niet meer gestoord worden door vervelende verkooptelefoontjes. Op de dag van de lancering van haar campagnefilmpje stuurde staatssecretaris Keijzer een brief naar de Tweede Kamer. Vijf fracties hadden kritische vragen gesteld en suggesties gedaan om in haar wetsvoorstel rekening te houden met de bijzondere positie van goede doelen. De brief is glashelder: Nee

En dat maakt het werk van goede doelen straks wel een heel stuk lastiger. Met deze wet maakt Mona Keijzer het voor goede doelen vrijwel onmogelijk om, zonder toestemming vooraf, mensen telefonisch te benaderen. Goede doelen doen dit niet voor zichzelf, maar om maatschappelijke uitdagingen op te pakken die markt of overheid niet weten op te lossen. Van de jaarlijks 80 miljoen telefoontjes waarop Keijzers wet zich richt komt slechts 6% van goede doelen. Zij benaderen namelijk alleen mensen die eerder aangegeven hebben te sympathiseren met hun missie.

Saillant is dat uit onderzoek (Zest 2020) blijkt dat het merendeel (72,6%) van de CDA-achterban er geen bezwaar tegen heeft dat goede doelen hen gemiddeld 1 keer per jaar bellen voor steun of hulp.

Als bellen met sympathisanten straks niet meer mag is er zo’n 100 miljoen minder beschikbaar voor het werk van goede doelen. Tijdens de coronacrisis hebben goede doelen laten zien dat ze relevanter zijn dan ooit, terwijl diezelfde coronacrisis ook al enorme gevolgen heeft voor de inkomsten en dus het werk van goede doelen.

Het kan toch niet zo zijn dat het ongestoord pannenkoeken bakken belangrijker is dan het werk van goede doelen!


Geplaatst/gewijzigd op 7 juli 2020