30 november GivingTuesday: wereldwijde actiedag om goed te doen

GivingTuesday is een wereldwijde actiedag om goed te doen en wordt voor het derde jaar in Nederland georganiseerd. Dit jaar is GivingTuesday op 30 november. Het idee is in 2012 in Amerika ontstaan als reactie op Black Friday, de ultieme koop en heb-dag. Sindsdien is elke 1e dinsdag na Black Friday uitgeroepen tot GivingTuesday. Ook jouw organisatie kan meedoen.

KANSEN VOOR GOEDE DOELEN
Individuen, goede doelen, bedrijven, maatschappelijke organisaties, scholen en universiteiten in meer dan 75 landen laten die dag zien wat vrijgevigheid en solidariteit voor hen betekenen. GivingTuesday is een extra geef- en vraagmoment en biedt kansen om relaties, leden en donateurs van goede doelen te mobiliseren. Om daarbij te helpen heeft GivingTuesday op de website toolkits, stappenplannen, voorbeeldberichten en veel meer verzameld. Allemaal gratis te gebruiken om de acties tot een succes te maken. Acties kunnen eindigen of beginnen op 30 november. Of plaatsvinden in de week van 30 november.

SCHOLENACTIES
Naast acties van goede doelen en bedrijven is er dit jaar speciale aandacht voor acties van scholieren. Goede doelen die zelf meedoen aan GivingTuesday komen dit jaar op een voorkeurslijst die aan scholieren aangeboden gaat worden voor scholierenacties. De GivingTuesday scholenacties worden ondersteund met een online campagne op Instagram en TikTok. De campagne heeft het thema GIVINGKARMA, meer informatie hierover lees je op givingkarma.givingtuesday.nl.

INITIATIEFNEMERS
De initiatiefnemers in Nederland zijn Jordan van Bergen (Stichting GeefGratis) en Theo Hesen (Instituut GoedNalaten).

MEER INFORMATIE
Benieuwd of GivingTuesday iets voor jouw organisatie is? Lees meer over de beweging op de websites: www.givingtuesday.nlwww.givingtuesday.org/global, of neem contact op via: info@givingtuesday.nl.


Geplaatst/gewijzigd op 28 oktober 2021