Free publicity

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen, handige tips en downloads over het onderwerp Free publicity. Gebruik de zoekfunctie bovenaan om snel jouw antwoord te vinden! Staat jouw vraag er niet tussen, neem dan eens een kijkje op het forum en stel daar eventueel jouw vraag.


Veelgestelde vragen

Een paar antwoorden mogelijk:

1. Omdat je niets nieuws te melden hebt – en het verdween dus op de redactie in de prullenbak.

2. Omdat je je persbericht slecht schreef – en de journalist vond het inhoudelijk niet belangrijk genoeg de moeite te nemen het zelf te redigeren.

3. Omdat je het naar de verkeerde persoon bij een nieuwsorganisatie stuurde.

4. Omdat er net ergens een vliegtuig neerstortte – en dat ging natuurlijk voor. Pech voor jou als marketeer; volgende keer beter.

Dat kan, is het voor jouw teleurstellende antwoord. Er zijn een klein aantal hulporganisaties wiens werk nauwelijks interessant is voor de media. Maar vroeg of laat duikt er zelfs daar wel iets op wat journalisten kan boeien.

Toch kun je organisaties aanwijzen die minder kans maken op redactionele aandacht. Nederlandse organisaties die in het buitenland werken hebben het moeilijker. De organisaties die in Nederland geld ophalen het hier ook weer uitgeven maken daarentegen meer kans.

Nederlandse media en hun lezers en kijkers vinden het veel interessanter te horen wat ontwikkelingen zijn onder hulpbehoevende ouderen in Noord-Holland, dan bijvoorbeeld nieuws te horen over ontwikkelingen in een vluchtelingenkamp in Chad.

De regel is: vooral niet te vaak! Er heerst op sommige redacties een antipathie tegen bepaalde organisaties, binnen de profit en non-profit wereld, omdat die hen eenvoudigweg voortdurend lastigvallen met onderwerpen die eenvoudig nooit kunnen resulteren in redactionele aandacht.

Gevolg is dat redacties hen niet meer serieus nemen, ook niet als ze eens met iets komen wat in principe wel mee zou kunnen. Dus: neem alleen contact op met een redactie als je echt denkt dat je iets te melden hebt.

Zie je contact met een journalistieke organisatie als ‘geld op de bank’. Als je een paar keer rood hebt gestaan (dus iets aanbood wat niemand boeide) krijg je een slechte reputatie.

In 2018 alles weten over filantropie?

Meld je aan voor de nieuwsbrief