De definitie van marketing is door de jaren heen behoorlijk verandert.
In 1937 bracht de American Marketing Association (AMA) de volgende definitie uit:
‘business activities involved in the flow of goods and services from production to consumption.’
Die definitie hield lang stand, tot 1985. Toen werd de definitie aanmerkelijk breder dan alleen producten en distributie. De 4 P’s zijn herkenbaar:
‘the process of planning and executing the conception, pricing, promotion, and distribution of ideas, goods, and services to create exchanges that satisfy individual and organizational objectives.’
In 2004 werd deze versie alweer herzien naar een veel meer ‘klantgerichte’ definitie. Alles stond in het teken van waarde voor de klant en waarde van de klant.
‘Marketing is an organizational function and a set of processes for creating, communicating and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders.’
Deze definitie hield maar erg kort stand, namelijk 3 jaar. De AMA zag in 2007 al in dat de focus van de marketeer maatschappelijk moet zijn en niet alleen gericht op het klantbelang. Dus is de meest actuele definitie, die inmiddels al weer 10 jaar stand houdt:
‘Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.’
– reaffirmed in July 2013 –