Geef feedback op onze Beta-versie

Categorieën:

De meest inspirerende organisaties van Nederland in 2016

Sinds 2010 doet Synergie jaarlijks onderzoek onder consumenten en brengt zo in kaart welke organisaties inspireren, en waarom. Tony’s Chocolonely is voor het tweede jaar op rij de meest inspirerende organisatie van Nederland.

Opvallend in 2016: het zijn de Social Enterprises die het meest inspireren. De inspirerende organisaties richten zich op grote, wereldwijde vraagstukken. Of het nu gaat de chocolade industrie slaafvrij maken, de komst van elektrisch rijden te versnellen (Tesla) of oceanen plastic vrij te maken(Dopper): ze werken aan concrete vraagstukken. Daarbij hebben ze hoge ambities. De oplossing brengen ze letterlijk in handbereik: een reep chocolade, auto of fles. Hiermee wordt de weg naar een betere toekomst bereikbaar gemaakt. Waarom ze juist in 2016 opduiken? “Social enterprises creëren perspectief op een betere toekomst”, aldus Jelmer van der Meulen van Synergie, “Daarnaast herstellen ze het vertrouwen in organisaties.”

Over duurzaam positioneren weten we: het moet onderscheidend (t.o.v. andere organisaties) zijn, relevant (voor de doelgroep) en geloofwaardig. Wat voegt deze inspirerende top-40 toe? Voor het opbouwen van inspiratiewaarde onderscheidt het rapport vier dimensies:

1. Authentieke visie, maatschappelijke rol: waarom verdien je mijn aandacht?
2. Innovatieve organisatie, met track record die laat zien dat het menens is: waarom zou ik je vertrouwen?
3. Betrouwbare en relevante producten: waarom zou ik voor je kiezen?
4. Prikkelende en constructieve relatie:waarom zou ik bij je blijven?
Goed om voor de positionering van jouw organisaties eens naar deze vier vragen te kijken.

Geplaatst/gewijzigd op 20 november 2016
Deel deze pagina!Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone