VluchtelingenWerk trekt aandacht met rijdende petitie

Vluchtelingen die in Nederland zijn, kunnen rekenen op de steun van VluchtelingenWerk. Om in de Nederlandse samenleving meer begrip en draagvlak te realiseren, bedacht communicatiebureau WWAV een prikkelende campagne: ‘Nederland is vol…’. Een uitspraak die opvalt omdat je hem bepaalt niet verwacht bij deze organisatie. De tekst loopt echter door waardoor de boodschap volledig omgedraaid wordt:

‘Nederland is vol… met gastvrije mensen die vluchtelingen een warm hart toedragen.’

Vervolgens werden deze ‘gastvrije mensen’ uitgenodigd om actief te participeren. Voor 5 euro kwam je naam op de rijdende petitie: een tram die in de week van Prinsjesdag door Den Haag zou rijden. Uiteindelijk zouden ruim 4000 mensen aan deze oproep gehoor geven.

Omdat de Haagse Tram Maatschappij bang was dat de boodschap de veiligheid van het personeel in gevaar zou brengen (…), moest uitgeweken worden naar trams in Amsterdam en Rotterdam. De Haagse weigering zorgde voor de nodige verontwaardiging en veel (gratis) media-aandacht. Met als onverwachte uitsmijter een spontane actie van studenten, die in het centrum van Den Haag handtekeningen gingen verzamelen.

Mensen die ‘de tram gemist hadden’ konden alsnog aanhaken door via vluchtelingenwerk.nl een kaartje naar een vluchteling in een azc te sturen. Dit leverde additioneel zo’n 2.500 reactie’s op. De leads op de tram-petitie en de kaartjes werden via telemarketing opgevolgd.


Geplaatst/gewijzigd op 23 november 2016