Mindwize opent inschrijving voor gratis deelname aan de Dutch Fundraising Benchmark

Een unieke kans om de prestatie van je eigen stichting 1–op–1 te vergelijken met andere stichtingen in de markt.

Mindwize opent voor het derde jaar de inschrijving voor de Dutch Fundraising Benchmark. Meld je nu aan en profiteer van het tijdelijke aanbod: twee jaar gratis deelname. Deelnemen aan deze benchmark is een uitgelezen kans voor elke stichting in Nederland om hun fondsenwervingseffectiviteit te begrijpen, analyseren en te verbeteren. De Dutch Fundraising Benchmark geeft deelnemende stichtingen het meest complete beeld van hun prestaties omdat het kijkt naar alle onderdelen van fondsenwerving, inclusief digitale kanalen en nalatenschappen.

Uniek aan de Dutch Fundraising Benchmark is dat elke deelnemende stichting haar eigen prestatie 1-op-1 kan vergelijken met andere stichtingen in de markt. Dit is van grote waarde om effectiever te worden in je fondsenwerving. Al meer dan 10 jaar gebruiken wereldwijd grote en kleine stichtingen met succes deze benchmark om effectiever te worden in hun fondsenwerving.

Een volledig beeld van de hele sector
Door de prestaties te vergelijken met andere vergelijkbare goede doelen schept dit duidelijkheden in je eigen wervingsactiviteiten. Zo is in te zien welke nieuwe kanalen lonend zijn, welke methodes goed of juist minder succesvol zijn. Stichtingen krijgen via een uitgebreide individuele analyse vitale kennis en inzichten in deelactiviteiten van hun fonds.

Jeanette Eesmann-Foster, directeur bij Mindwize, is blij met de benchmark: “Fondsenwervende beslissingen worden tegenwoordig niet meer genomen op onderbuikgevoel, maar op basis van data. De Dutch Fundraising Benchmark is een waardevolle toevoeging binnen de standaard data-analyse en geeft een volledig beeld van alle wervingsactiviteiten waar fondsenwervers direct mee aan de slag kunnen.”

Op basis van anonieme data kijkt de benchmark onder andere naar het bedrag, het gedrag, de datum en het soort medium. De benchmark geeft inzicht in particuliere wervingsinkomsten en is onderverdeeld in 6 verschillende onderwerpen: individuele giften, giftgevers, machtigingen, hoge giften, nalatenschappen en een digitale analyse.

Volledig beeld donateurs
Binnen iedere fase van waar de donateur zicht begeeft brengt de Dutch Fundraising Benchmark het geefgedrag van de donateur in kaart. Dit loopt uiteen van inkomen per donateur per jaar tot de 5-jaars waarde van de donateur in combinatie met het kanaal waarmee de donateur is geworven.

In Australië is de benchmark een groot succes. Pareto Fundraising introduceerde 10 jaar geleden de benchmark. Sindsdien is Pareto gegroeid naar meer dan 80 goededoelenorganisaties die jaarlijks meedoen en daarmee profiteren van sectorbrede inzichten in het gedrag van donateurs.

Diepgaande analyse eigen programma
De deelnemers van de Dutch Fundraising Benchmark ontvangen jaarlijks 2 rapporten: een uitgebreid trendrapport over het geefgedrag in Nederland en een individueel rapport met een overzicht van de eigen fondsenwervingsactiviteiten vergeleken met andere deelnemende organisaties. Hierdoor zijn onderdelen van het fondsenwervingsprogramma die niet goed lopen makkelijker te identificeren, kan er beter ingespeeld worden op de belangrijke gebieden voor kansen en ontwikkelingen en is het duidelijk hoe de organisatie het doet in vergelijking met andere liefdadigheidsinstellingen.

Daarnaast krijgen de deelnemende organisaties toegang tot een speciaal beveiligde online portal waar alle informatie het hele jaar door beschikbaar is. Via de online portal kunnen deelnemers inloggen om trends en eigen prestaties online te kunnen inzien en vergelijken met de prestaties van de andere deelnemende goededoelenorganisaties. De online portal is een actieve tool die het hele jaar door gebruikt kan worden.

Daadwerkelijk gedrag donateurs
Mindwize wil met de Dutch Fundraising Benchmark dé benchmark van Nederland worden, waarbij er een volledig beeld gecreëerd wordt van het geefgedrag in Nederland op basis van daadwerkelijk gedrag van donateurs. Daarnaast wil ze goededoelenorganisaties ondersteunen in het nemen van de juiste strategische fondsenwervingsbeslissingen op basis van data-inzichten.

Stichtingen die dit jaar nog meedoen, krijgen deze complete set aan inzichten de eerste twee jaren volledig gratis. Op mindwize.nl kunnen geïnteresseerde stichtingen zich vanaf nu aanmelden. In april 2019 zal het volgende rapport verschijnen. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Thomas van Basten Batenburg (thomas.van.basten.batenburg@mindwize.nl).

 


Geplaatst/gewijzigd op 2 oktober 2018