Mona geeft geen gehoor

Op 21 mei schreef Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan Goede Doelen Nederland dat zij geen enkele reden zien om voor goede doelen een uitzonderingspositie te overwegen in de aankomende wetgeving op het terrein van telemarketing. Nederland Filantropieland had samen met Goede Doelen Nederland daartoe een verzoek ingediend.

De consument irriteert zich was haar antwoord. Die zelfde consument irriteert zich ook mateloos aan het feit dat we het milieu verpesten, dat hij of zij ongeneeslijk ziek wordt, dat er voedselbanken nodig zijn en dat er als maar weer nieuwe oorlogsslachtoffers vallen. Om aan al die irritaties wat te doen hebben burgers de afgelopen decennia zelf het initiatief genomen goede doelen op te richten. En niet zonder succes. Als we niet oppassen worden deze prachtige initiatieven over één kam geschoren met de aanbieders van betaaltelevisie of zonnepanelen. Dat verdient de filantropie niet.

De komende tijd zullen wij ons hard gaan maken voor een uitzonderingspositie. De brief van Mona Keijzer maakt duidelijk dat we die niet zo maar krijgen. Daarom gaan we aan het werk. We gaan ons voorbereiden op een goed gedocumenteerde inbreng in de aanstaande internet consultatie. Ook zullen we onze leden gaan mobiliseren om in actie te komen. Om samen met ons de politiek op te gaan zoeken, maar wellicht ook naar het grote publiek hun stem te verheffen. Als afzonderlijke goede doelen op één avond bijna 20.000 nieuwe donateurs kunnen mobiliseren, het Malieveld vol kunnen krijgen en 100.000 handtekening onder een petitie kunnen krijgen, hoeveel invloed kunnen zij dan wel niet aanwenden als zij hun krachten bundelen. De vraagstukken waar zij zich voor inzetten verdienen het.

Lees Brief van Keijzer, 21-5-19 .


Geplaatst/gewijzigd op 28 mei 2019