Nieuwe vorm van doneren biedt kansen voor goede doelen

De opbrengsten van collectes, donaties en giften nemen af. Hoe kunnen goede doelen donateurs nog over de streep trekken, zeker nu ze steeds minder cash op zak hebben? En hoe bereik je het hart én de portemonnee van de jonge generatie?

Niels Haak, Customer Journey Expert Betaalinnovatie bij ING, ziet kansen voor fondsenwervers. Omarm de nieuwe betaalmogelijkheden en maak het jongeren zo makkelijk mogelijk, betoogde hij tijdens een webinar van Nederland Filantropieland, met als titel ‘De nieuwe generatie donateurs vraagt om andere betaalmethodes’.

De generatiekloof manifesteert zich zeker in ons betaalgedrag. “Noem het maar gerust een diep ravijn”, zei Niels Haak. “Er is een enorm verschil in de manier waarop ouderen en jongeren wensen te betalen. Bij iemand onder de 25 jaar moet je echt niet aankomen met een acceptgiro. Jongeren betalen ook veel minder met contant geld. Twee jaar geleden was voor het eerst het aantal pintransacties hoger dan het aantal cash-betalingen. De voorspelling is dat de verhouding in 2025 zelfs 75 procent pin tegen 25 procent contant wordt. Er is al voorspeld dat we naar een ‘cashless society’ gaan.” Toch zal dat niet gebeuren, verwacht Haak. “Het is goed om altijd ergens op te kunnen terugvallen. We zitten wel al jarenlang op het pad naar ‘less cash’.”

Lees het volledige artikel op de website van ING Private Banking.

Lid van NLFL? Bekijk hier het webinar van Niels Haak (17 oktober 2019).


Geplaatst/gewijzigd op 12 november 2019