26 mrt 10:00 - 11:00 uur Blijf op de hoogte Overzicht

Communicatie in crisistijden – do’s and don’ts! extra webinar i.v.m. covid-19 crisis

Communicatie in crisistijden – do’s and don’ts!

‘’Geen promotie over de rug van Corona!’’

‘’We moeten vooral compassie tonen met de kwetsbaren en zieken’’

‘’We leggen álle campagnes stil’’

‘’Mensen staan nu niet open voor ons verhaal’’

Loop jij ook tegen dergelijke reacties aan? Worden er maar geen besluiten genomen? Of worden er juist óver je hoofd heen dingen stilgelegd of afgezegd? Tijden van crisis vergen heldere communicatie. Hoe laat je die werken voor jouw organisatie? Hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen jouw club zich achter jouw communicatielijn schaart en die ondersteunt. Natuurlijk beleven we door corona spannende tijden. Het is nieuw voor iedereen wat er nu gebeurt. Niemand kan het overzien. Maar in tijden van crisis zijn er meer mogelijkheden dan je terugtrekken of op je handen zitten. De meeste trainingen crisiscommunicatie zijn gericht op een interne crisis in een organisatie of een crisis in een branche. Nu betreft het een crisis die iedereen aangaat. Hoe ga je daar nou mee om?

Jan Willem Wits zal hier zijn licht over laten schijnen. Hij zal je laten zien, dat je in je communicatie met je donateurs een verbindend verhaal kunt aanreiken, ook als de doelstelling van je organisatie ogenschijnlijk ver afstaat van het virus.

Vragen die je jezelf moet stellen, zijn:

  1. Waar raakt het ons (of kan het ons gaan raken)? Dit kan voor iedere organisatie verschillen. Ben je actief op het gebied van gezondheidszorg dan heeft corona een andere impact dan wanneer je je inzet voor het behoud van de molens in jouw regio of het beschermen van wilde vlinders. Maar ook wanneer er op het eerste gezegd weinig raakvlakken bestaan tussen corona en jouw organisatie dan kunnen er toch gevolgen zijn, bijvoorbeeld voor de continuïteit van je organisatie (secretariaat, professionals die thuis werken, vrijwilligers die je niet meer kunt inzetten) of bepaalde activiteiten (fondswerving, lezingen, excursies, etc.). Jan Willem zal voorbeelden laten zien van waar dat goed gaat en waar het soms wat geforceerd lijkt.
  2. Waar raakt het onze (grootste groep) donateurs? Dit is een goed moment om na te denken over de vraag: hoe goed ken ik mijn donateur(s) eigenlijk? De impact van corona verschilt naar gelang iemands levenssituatie of betrokkenheid. Het is zaak je daar goed in te verplaatsen. Heb je veel oudere donateurs heb je een andere boodschap dan wanneer je een meer kosmopolitische achterban hebt. In het algemeen krijg je de indruk dat het coronavirus mensen ‘zachter’ en ‘socialer’ maakt. Deze tijd zorgt ook voor relativering voor wat normaliter hoog scoort: een goede baan, geld verdienen, dure vakanties, veel beleven. Ook dat kan een prima uitgangspunt zijn voor je eigen communicatie rondom het virus.