23 apr 10:00 - 11:00 uur Blijf op de hoogte Overzicht

Marketing in moeilijke tijden extra webinar i.v.m. covid-19 crisis

Als een markt niet in beweging is, heb je geen marketeers nodig. Maar zulke heftige bewegingen als er door de Coronacrisis worden veroorzaakt, zijn voor iedere organisatie uitdagend om mee om te gaan. Het Chinese woord voor “Crisis” bestaat uit de twee tekens “Wei” en “Ji”, die respectievelijk “gevaar” en “kans” betekenen.  Een andere veel gehoorde uitdrukking is “never waste a good crisis!” Sterker nog: vaak geeft een grote crisis de urgentie voor verandering die in rustiger tijden ontbreekt.

In dit webinar willen we jou, als marketeer, fondsenwerver of communicatieverantwoordelijke graag laten ontdekken welke bijdrage je kunt leveren om jouw organisatie door de crisis te loodsen en te zorgen dat je er uiteindelijk sterker uitkomt. Je zult daarvoor goed moeten aansluiten bij de actuele context en belevingswereld van je donateurs, je marketingorganisatie optimaal ingericht moeten hebben om snel te schakelen en de juiste slimme acties te ondernemen. We gaan het dus hebben over richten, inrichten en verrichten. 

Voor dat richten hebben we in maart/april onderzoek gedaan naar de beleving van Goede Doelen onder Nederlandse consumenten. We vinden het cruciaal om te weten welke geefmotieven nu dominanter worden en of consumenten hun geefgedrag nu of binnenkort overwegen te veranderen. Zoals het echte marketeers past, kijken we natuurlijk ook veelvuldig naar buiten. Welke inspirerende voorbeelden van buiten de sector bieden houvast voor de crisismarketing van Goede Doelen.

Samengevat staan de volgende onderwerpen centraal in dit webinar:

1.     Crisis: overzicht van risico’s en kansen

2.     Veranderende donateursbehoeften en geefgedrag

3.     De belangrijkste marketing do’s en dont’s

4.     Wat moet ik morgen nu als eerste oppakken


Het webinar wordt gemodereerd door Baukje Stam. Baukje begeleidt non-profit organisaties bij hun strategie en koers. Daarin staat een driehoek centraal: 1 optimaal impact maken 2 een duurzaam businessmodel en 3 een goede relatie met achterban / stakeholders. Baukje helpt om in deze driehoek balans te houden of krijgen. Dat leidt tot een strategische positionering waarbij inhoud en marketing niet los staan, maar hand in hand gaan: mission based & market driven.