Medelijden of waardigheid. Over de effecten van beeldvorming in fondsenwervingscampagnes

Wat zijn de voordelen en nadelen van een positieve of negatieve fondsenwervingscampagne?

De afgelopen decennia heeft er binnen de humanitaire beeldvorming een duidelijke verschuiving plaatsgevonden. Ten tijde van Live Aid was het nog volstrekt aanvaardbaar om beelden van hulpeloze slachtoffers en uitgemergelde kindjes met hongerbuikjes in te zetten om fondsen te werven, maar vandaag de dag worden dit soort afbeeldingen steeds minder gebruikt. Tegenwoordig proberen veel organisaties mensen in ontwikkelingslanden juist neer te zetten als veerkrachtig en zelfredzaam in plaats van zielig en passief. Maar welke gevolgen heeft deze verschuiving bij het publiek als het gaat om emotionele reacties en donaties? Wat zijn de voordelen en nadelen van een positieve of negatieve campagne? En wat is tegenwoordig acceptabel als het gaat om het afbeelden van mensen die getroffen zijn door armoede of humanitaire rampen? Dat zijn de thema’s die tijdens dit webinar aan de orde zullen komen.

Wat ga je leren? Deelnemers krijgen meer inzicht in de discussie rondom beeldvorming in fondsenwervingscampagnes en de effecten van verschillende soorten beelden met voorbeelden van positieve en negatieve fondsenwervingscampagnes.

Je alvast inlezen? Zie rechtsonder een paar interessante linkjes!


Deel deze pagina!Share on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone